Monday, October 18, 2010

Lesen Jugra




Salam hormat tuan-tuan sekalian... Petang pukul 3 kami bertolak dari rumah... On the way pemandangan bertukar menjadi cantek... Landmark2 terdapatnya Jenahak, MJ, Bawal Emas dan Siakap tersergam indah tepi jalan kampung kat kolam pancing Jugra...

Landmark 1: Masjid lama

Landmark2: Istana lama

Umpan=Udang mati dan ikan kembong kami ambik di pasaraya sebelum sampai kolam... Kami juga amibik sikit buah hutan yang namanya tak tahu... Tapi rasanya, maaaaannngaaaiii sodap...

Sudah sampai Landmark terakhir...
Jenahak wak jawa jugra...

Time sampai, kat gate kolam dah ada 2 ekor jenahak menunggu. Jenahak pemancing yang dah berjaya le tu... Brader Onn cek in dulu... Saya cek in 10 minit lewat. Bila saya cek in, brader Onn sudah tarik sekor siakap... Dia kat Jugra ni kira jaguhla... Pakai MULTIPURPOSE RIG iaitu rig bawal atau nama lainnya "mata tingkat"...

Siakap brader Onn...

Lepas saya duduk dalam 10 minit, ngappppp... Udang sudah kena tarik... Bila kita tarik balik, naik siakap... Power siakap sini... Dah kena ikat pun nak main lompat-lompat lagi... Jadi skor saya ngan brader Onn sudah satu sama...

Siakap lesen Jugra!!!, Alhamdulillah...

Dalam 10 minit berikutnya, tiba-tiba "dup.... dup-dup-dup.... zreeeeeeeeeeet" bunyi brader Onn punya pancing.... Ini kali rod bengkok kaw2 punya... Tarik punya tarik, naik jenahak... perghhhh... Ni dalam jam pertama team kami dah dapat 3 ikan.... Kedudukan, brader Onn 2, saya 1... Time ni terserlah kejaguhan brader Onn di Jugra...

Jenahak brader Onn...

Lagi 10 minit berlalu. Saya pun perut dah lapar. Pi cari makan kat cafe. Tengah duduk tunggu order nampak brader Onn sebok. Rupa-rupanya dia tarik jenahak keduanya... Kedudukan, brader Onn=3, saya =1... Memang dia power kat Jugra...

Jenahak kedua brader Onn...

Lepas tu senyap... Sunyi.... Sepi... Dan kami pun cha alip bot, cabot dalam pukul 8pm... Yang pentingnya Lesen Jugra sudah adaaaaa... Alhamdulillah...

1 comment: