Wednesday, August 1, 2012

Santai Ketam @ Lexis Port Dickson


Salammm semua,

Pada kali ini, blog akan memaparkan aksi-aksi yang lebih tenang dari aksi pemancingan yang tetuan semua lebih biasa hehehehe

Kisah bermula pada waktu cuti panjang baru-baru ini di mana keluarga Che Man telah pergi ke pantai peranginan popular di Port Dickson, Negeri Sembilan, atau orang tempatan kato Potdeksen, Nismilan.  Statusnya sebagai pantai cantik yang terdekat dengan Lembah Kelang, Port Dickson atau PD memang menjadi tumpuan pelancong dan pemancing tegar.  Blog ini juga telah memaparkan PD pada post-post sebelum ini,  check it out :

1.       Legend Water Chalet
2.       Jigging di Teluk Kemang


Tempatnya cantik, kalau nak pergi elok ikut tol Lukut dari tol PD.  Sesampainya ke bilik, Che Man terus memeriksa dan mengusha peluang merendam umpan.

 Day bed tempat lepak
  Boleh usha tahap pasang surut air

Kamera untuk mengambil gambar ikan.  Siapa laaa yang casting ladung tu

Test cast dari bilik sendiri.....hampehhhhh
Brader sebelah pun layan gakkk

Jadi setelah hampeh mengcasting dari anjung bilik, Che Man dan keluarga pun merayau-rayaulah di pesisiran kaki lima sebab hotel ni takda pesisiran pantai.  Jumpa lah seorang brader otai yang memang tegar memancing di situ.


Menurut brader ni, dia memang sebulan sekali mesti check in di Lexis untuk memancing.

Pumpun pasir umpan pilehan

Bebulus dan Ketam hasil yang didapati.  Menurutnya, ikan tak banyak sebab air cetek je sini, tiang je yang tinggi.  Tapi ketam banyak katanya.... Brader ni memang suka melayan ikan-ikan size mini ni. Katanya kalau todak pun best, sebab bila melompat serupa macam mini Marlin. Sukati lu laa braderrr heheheehe
Jadi Che Man pun sudah terfikir, kalau dah ikan kecik kecik camtu cemana nak layan?  Baik layan ketam, sesuatu yang baru dan memang nampak potensi hasil nye.  Jadi Che Man sekeluarga pun pergilah ke pekan PD dan terjumpa kedai ini.


Nasibnya baik kerana bukan sahaja kedai ini menjual perangkap ketam, di situ juga terdapat seorang otai melepak yang senang hati memberi tunjukajar dan khidmat pakarundingnya.  Menurut otai itu, apa-apa umpan pun boleh digunakan seperti ikan atau udang, tapi kepala ayam yang terbaik!!! Sebab tahan lama sikit, katanya. Apa apa jelahhhh pakcikkkk.

Jadi on the way pulang ke hotel, Che Man singgah di kedai runcit dan membeli ikan kembong yang hampir pecah perut.  Perangkap di pasang dan di rendam dari anjung bilik tu.  Setiap 2 jam perangkap di angkat dan diperiksa.


Alhamdulillah!!!! Berhasillll.

Dapat lagi
....dan lagi

Best kan?
Inilah final count nye.  Sebenarnya dapat lebih lagi, tapi beberapa round pertama tu, Che Man tak ikat jaring simpan ketamnya ketat-ketat, so bila air pasang tinggi, ketam-ketam sekolah ni berjaya keluar menyelamatkan diri.

Apa-apa pun, sesampainya di rumah Puan Che Man terus memasak lomak cili api dan ketam-ketam ini selamat bersemadi dalam perut keluarga Che Man selang 3-4 jam sahaja selepas gambar-gambar ini diambil. heheheh apa nak buat, rezekiiii.

Salam semua!!! Ciao dan selamat berpuasa!!!

4 comments:

  1. alamak, macam best pulak. boleh masuk list ni...

    ReplyDelete
  2. Mmg best bro. Cadangan saya, sediakan 3,4 trap dan pasang di pelbagai lokasi. Mantapppp

    ReplyDelete
  3. Bang. Umpan apa yg sedap letak kat perangkap ketam tu?

    ReplyDelete
  4. Jala udang ade x?brp ya klau 8 kaki

    ReplyDelete