Thursday, November 4, 2010

Profile Kolam : Pesta Merembat @ Kolam Minlon

Salam semua,

Welcome to the Rembat Show!!! JANGAN HOATTT!!!!

Kali ini kami akan membentangkan perihal sebuah kolam yang agak popular di kalangan gorila Lembah Kelang ni. Saya sendiri pun tak tau apa nama kolam ini tapi yang pastinya lokasi kolam ini.

Terletak di Seri Kembangan/Serdang, di kawasan bukit di belakang Bangunan Minlon (ada kedai MACY besar, orang pompuan yang kuat shopping tau la sebab tempat ni SALE manjang!!). So nak senang kita panggil kolam ni, Kolam Minlon. Nak pegi kolam ni senang. Ambil selekoh naik bukit di sebelah Minlon, terus atas sampai simpang tiga, pusing kanan dan terus naik bukit lagi. Bila jalan itu membelok ke kanan, bersedia dan ambil kiri yang pertama, masuk ke kawasan perumahan di situ. Keep on naik atas dan ada signboard pusing ke kanan, jalannya agak rabak sikit. Situlah kolamnya. Kalau anda miss pusingan kiri pertama tadi dan sampai ke Petronas, dah sesat la tu, pusinglah balik.

Pandangan satu sisi kolam


So design dan action di kolam ini agak unik. Kolam ini bersaiz sederhana dan tebingnya disimen sepenuhnya. Kawasan tempat pengail duduk dibina bertingkat-tingkat macam tangga supaya pengail boleh duduk berlapis-lapis dan memaksimakan income pengusaha kolam ini. Terdapat juga section yang tertutup seperti booth di satu sisi kolam itu. Tebing kolam juga selari dengan lantai tempat duduk, jadi mungkin sedikit bahaya jika membawa anak-anak kecil ke sini kerana paras air setaraf dengan lantai. Dan ada bau sikit, tak pasti bau apa :P


Terdapat juga kawasan jualan makan minum, dengan kemudahan TV dan putaran muzik yang menghidangan halwa telinga dari genre pop, disco, Canto -Rock dan juga Feng Taw. Tak bising sangat, so ok.


Camni la rupanya. Yang lampu-lampu banyak diseberang tulah kedai makan
video

Apabila masuk ke kolam ini, anda dapat lihat tangguk-tangguk yang beratur disimpan oleh pengunjung kolam ini. Banyak jugak, menandakan betapa popularnya kolam ini.

Action unik di kolam ini berlaku pada malan hari Selasa dan Jumaat, ketika ikan baru dilepaskan. Lori ikan akan tiba dan parking betul-betul di sebelah kolam itu dan melepaskan ikan dengan telus sekali. Spesis yang dilepaskan agak standard dan pelbagai, seperti Rohu, Pacu, Baung, Patin, Tonsan Sisik Kasar dan Halus, dan juga Leekoh.

Lori ikan sampai, HORAYYYYYYYYYY
video

Action unik kolam ini ialah ia membuahkan banyak hasil jika kita pandai merembat @ menyentap joran supaya mata kail tersangkut pada bahagian ikan. Kolam ini tidak berapa besar tapi ikan yang dilepaskan agak banyak setiap kali. Jadi ketika ikan-ikan baru ini merayau-rayau di dasar kolam, sudah tentulah tali pancing yang direndam itu akan dilanggar. Ikan-ikan yang baru lepas pun biasanya takda selera nak makan umpan yang dipersembahkan, so merembat merupakan cara yang popular dan berkesan, jika anda pandai.

So setiap malam ikan dilepaskan, dapat dilihat perembat tegar duduk beratur di sepanjang tepi kolam itu dan ....SAP!! SAP!!! SAP!!! bunyi rembatan dilakukan apabila tali dilanggar. Disebabkan kolam ini dikunjungi agak ramai, ada kala bunyi drag pada reel juga dimodify agar mengeluarkan bunyi, bagi memberitahu pemancing sebelah agar berhati-hati supaya tali tidak terlanggar dan bersimpul.

Kedengaran juga laungan "JANGAN HOATTT!!" oleh pemancing (bunyi sebutan macam Quaker Oat). Dan apabila banyak ikan yang dirembat dan sangkut, selalu lah kedengaran amaran "JANGAN HOATT!!!" ini. Saya pun tak tau maknanya, tapi saya agak mungkin ia bermaksud Jangan Hook atau Jangan Sangkot, entahlah...

Aksi- aksi Baung
video

Jadi pada malam liputan ini, saya menemani pasangan adik-beradik tali pinggang hitam merangkap Sifoo-sifoo saya, yang lewat ini setia mengunjungi kolam ini pada malam Selasa dan Jumaat. Malam itu, lori ikan tiba agak lambat, jadi sambil menunggu, Sifoo Eddie merendam umpan daging ayam dan berjaya menaikkan 6 ekor baung. Dasat jugak tu, dan permainannya agak automatik kerana baung tak perlu dirembat.

Lori ikan hanya tiba 2 jam lambat dan hari pun mula hujan. Jadi agak mencabar jugak kepada pemancing tapi semakin lewat malam, semakin ramai yang ditiba.


Hujan yang turun lebat tetap tidak melemahkan semangat pemancing kolam ini

Sebaik sahaja ikan dilepaskan, barulah Pesta Merembat itu bermula. Agak kelakar melihat rembatan di setiap penjuru kolam tapi memang berhasil. Teknik ini memerlukan pemasangan "radar" pada tali pancing dan fokus perhatian sepenuhnya. Jenis radar yang popular merupakan cebisan umpan dedak ataupun straw minuman yang dilipat menjadi tiga segi, dan disangkut pada tali yang tergantung di atas permukaan air. Sekiranya tali atau mata kail di dalam air ditarik atau dilanggar oleh ikan yang melintas, radar ini akan bergoyang dan waktu tu lah anda Rembat ZASSSSSSSSSSSSS!!!!!!!

Aksi-aksi Patin nombor 3
video
Malam itu agak berhasil bagi pasangan Sifoo kita, berjaya menaikkan 13 ekor ikan dari jenis patin, baung dan Tongsan. Cayalah!!! Dan sebelum itu juga mereka pernah menaikkan ikan patin yang jumlah beratnya 24 kilo. Respect!!!

Tapi berhati-hati apabila merembat. Seperti yang terjadi pada malam liputan ini, rembatan terlampau kuat dilakukan dan terkena tiang di belakang Sifoo Eddie. Akibatnya, terpatah tebu jorannya. Nasib baik ada joran spare....Dan sukacita juga dimaklumkan, ikan yang dirembat pada episod patah ini juga berjaya dinaikkan, so ada hasil jugak lerr.


Sudah patah laaa


Kesimpulannya, kolam ini agak menarik sekiranya mahu cuba action merembat. Pancingan dasar dan tarikan auto oleh ikan juga boleh dilakukan, tapi rata-rata pengail disini mempraktikkan teknik rembatan dan hasilnya agak memberangsangkan. Di samping itu, kolam ini sangat popular dan dikunjungi ramai, jadi pengail semua duduk rapat-rapat bersebelahan. Jadi kolam ini mungkin tidak sesuai bagi pengail baru belajar yang belum mencapai status semi-pro. Takut tersangkut tali sini sana dan leceh melecehkan.

Harga kolam juga agak berpatutan tapi bersedialah untuk berkongsi ruang dengan pemancing-pemancing tegar yang lain.

Dan apa jadi sekali pun, JANGAN HOATTT!!!!!!



Ciao bebeh

5 comments:

  1. Uncle Man, Ada pembetulan... Sifoo Kudik! Mmg hebat Sifoo ni! Selalu naik monster size! Jangan Hook?

    ReplyDelete
  2. Sifu Kudik @ Eddie @ Farid Kaci, serupa dan sama, tetap taraf Sifoo

    ReplyDelete
  3. syiok kloam ni... ikan monster patin ke dia lepas sana???

    ReplyDelete
  4. Monster tak berapa monster laa...maybe 3-5kg gitu?

    ReplyDelete